Horror Show – i all denne uhyggen ligger det store premier!

Nye kasinoer 2020:
  • CASINO-X
    CASINO-X

    1 plass! Enorme jackpotter!

  • JOY CASINO
    JOY CASINO

    2 plass i rangeringen

Finale (4/6)

Finale er en ny dansk gyserfilm, der er udkommet på Blockbuster i hele Norden. Historiens brutalitet er uvant for dansk film, hvor den ekstremt gode lyd og visuelt fantastiske stil løfter fortællingen.

Finale er en dansk gyserfilm, der har været ret mange år undervejs. Der er desværre ikke meget plads til genrefilm herhjemme, selvom vi tidligere har været på forkant med dette. Tænk bare på Ole Bornedals Nattevagten.

Men når ikke dansk film vil, så kører resten af Norden fint på. Derfor giver det også rigtig god mening, at Finale nu er udkommet på Blockbuster, hvor den kan streames til en skærm nær dig.

Hvis du godt kan lide, at horror bliver ekstra blodig og brutal, så er Finale skabt til dig. Der er dog også mange thriller-elementer, da vi i store dele af fortællingen “varmer op” til den egentlige brutalitet med “The Ringmaster”.

Finale-aften for Agnes og Belinda

Hele historien i Finale udspiller sig over én aften. Danmark er i finalen i en unavngiven sportsbegivenhed i et ikke-nærmere bestemt årstal. Begge disse lidt slørede detaljer fungerer rigtig godt for mig, da jeg så ikke skal forholde mig nærmere til dette.

Selve historiens omdrejningspunkt er de to piger, der bemander den sidste danske tankstation inden grænsen til Tyskland. De hedder Agnes (Anne Bergfeld) og Belinda (Karin Michelsen) og leverer hver deres herlige karakter.

De er helt tydeligt bygget op om to ærketyper for gyserfilm; Den kloge og fornuftige pige (Agnes), og den lidt mere letsindige boy-crazy type (Belinda). Men som vi ved fra gyserfilm, byder begge typer på hver deres styrker.

Agnes tænker logisk, og Belinda er typen, der allerede har en plan for, hvad hun gør, når zombierne kommer. Med andre ord er de to piger en god kombination af de fleste gyserfans. Og netop disse Belinda og Agnes er perfekte til henholdsvis at piske en stemning op og mane til besindighed.

Skøn casting

Både Anne Bergfeld og Karin Michelsen leverer nogle helstøbte karakterer, der bygger historie og interesse op, som historien skrider frem.

For der er naturligvis ikke en sjæl, der skal tanke benzin, da Danmark jo er på den anden ende på grund af finalen. Det betyder dog, at der er frit lejde for de mere psykotiske og ondsindede individer. Således ender pigerne et ganske andet sted end tankstationen.

Karin Michelsen er det perfekte comic relief i scenerne på tankstationen. Der er skønne one-liners og konklusioner, der passer perfekt til at skabe både sympati og afvæbning af publikum. Mange af de sjovere scener er i skønt samspil med Belindas on-off kæreste, Kenny, der spilles af Mads Koudal. Og han er personificeringen af en ægte taber!

Anne Bergfeld får til gengæld lov til at flå frygten ud af både sig selv og publikum, da først The Ringmaster får fat i dem. Det er denne type skuespil, jeg gerne vil se i film med denne form for brutalitet. Der er snot, savl og tårer i ét væk. Glem alt om at skulle være “pæn”. Dit liv er på spil, og der skal bare kæmpes. Dét gør Anne Bergfeld som Agnes Berger!

Kombinationen af de to karakterer – og skuespillernes tilgang til disse – gør, at filmen ikke bliver for alvorlig, før det er nødvendigt. Begge karakterer (og skuespillere) er oplagt “Final Girl” materiale, da de i dén grad gerne kæmper for deres liv.

Men… det er jo ikke ofte at mere end én pige får lov til at overleve, vel?!

The Ringmaster som horror skurk

Den person, der skal udføre en masse brutalitet, er The Ringmaster, der spilles af islandske Damon Younger. Han er altså helt eminent i denne rolle. Det er svært ikke lige at sætte sig lidt mere rankt i sædet, når han giver ordrer!

Om han så er den egentlige skurk, er en anden side af sagen. Selve historien i Finale kulminerer med en form for underholdningsshow. Og hvem er skurken så; Bødlen eller den, der giver ordren til bødlen?

Det er en del af hele det moralske dilemma omkring menneskets natur, der sættes i historisk relief undervejs.

Historien i Finale er i øvrigt ikke fortalt kronologisk. Vi ved fra starten, at vi skal ende med, at hovedpersonerne er fanget, men hopper hele tiden tilbage til tankstationen. Både så vi kan følge hele aftenens forløb for pigerne og lære Agnes og Belinda at kende.

Om man kan lide denne type “frem og tilbage” (so to speak) er en smagssag. For mig fungerede det, da vi så får de lidt skæve og komiske indslag undervejs fremfor en helt lineær eskalering. Og det fungerer i hvert fald uden fejl rent fortællemæssigt.

Eminent timing af jump-scares

Det er ikke uden grund, at et af aftenens største bifald (foruden det til de to piger og The Ringmaster) var til filmfotografen, Tobias Scavenius. Det er sateme en flot film, han har fanget med sit kamera her.

Alene dét at Finale er så visuelt flot skaber en indlevelse og interesse, der er altafgørende for at fange publikum fra starten.

Derudover er lydbilledet ligeså brutalt og rammende. Både underlægningsmusikken (score, om man vil) og hele lydbilledet i forhold til både effekter og stemning. Der er nogle helt geniale små virkemidler, der løfter filmen markant.

Kombinationen af lyd og billede er som bekendt også afgørende for at skabe effektfulde jump-scares. Dét leverer Finale ad flere omgange.

Og ja, selvfølgelig ved du, at de kommer. Både lyd og billede lægger op til det. Alligevel rammer de lige i det splitsekund, hvor du ikke er på vagt. Simpelthen fordi de er bygget så eminent op. Som en mavepuster, der slår pusten ud af dig, selvom den egentlig ikke er så brutal.

Det er timingen af billede og lyd, der skaber effekten. Resultatet er tydeligt, når det meste af salen hopper i sædet på samme tid!

Skabt af passion og dedikation

Selvom DFI har været inde over med støttekroner til produktionen, så skulle der kæmpes uhyggeligt hårdt (pun intended) af holdet bag filmen for at få den ud til publikum. Heldigvis har Finale haft en masse passionerede kræfter med ombord.

Heaven of Horror var ude på settet lige, da filmen var skudt færdig. Det var for tre års tid siden, og vi var ret begejstrede, da det så virkelig godt ud. Alene det at stå ansigt til ansigt med “The Ringmaster” (Damon Younger) var lidt som at møde Pennywise.

Selvom Damon Younger faktisk var en utrolig charmerende og snakkesaglig mand, så stod han i fuld make-up, og vi havde lige set ham “in character” til nogle promotion optagelser. Jo tak, ScreamQueen her skulle lige tage et par dybe indåndinger.

Hvis ikke det havde været for især instruktør, Søren Juul Petersen, og hans ukuelige gå-på-mod, så var filmen aldrig kommet ud til et publikum. Det samme være i øvrigt tilfældet for Lad De Døde Hvile, der også har været flere år undervejs, men endelig fik premiere til CPH PIX 2020, og ellers ikke er udkommet.

Både undervejs ved produktionen og især efterfølgende, da Finale skulle ud til resten af verdenen, var Søren Juul Petersen dedikeret til at få det til at lykkes. Og nu får Danmark, Sverige, Norge og Finland endelig lov til at se filmen takket være Blockbuster.

Blockbuster er genrefilms redning

Som Blockbusters direktør fortalte ved premieren i Cinemateket d. 25. november 2020, så har streamingtjenesten været dedikeret til genrefilm i mange år. De har været fast sponsor på Blodig Weekend genrefilmfestivalen (og desuden også CPH PIX), som giver os alle chancen for at se de dystre film i biografen.

At de til premieren på Finale fik bygget et helt lille “house of horror” i Cinematekets kælder, vidner yderligere om denne dedikation til at skabe en totaloplevelse. Det var da også beskrevet som en “event” og ikke bare en premiere.

Vi har altid gerne talt varmt om Blockbuster, da de har støttet op om genrefilm, vi ellers aldrig ville få chancen for at se herhjemme. Der er gyserfilm for enhver smag (ja, både de gode og mindre gode), så udvalget kan man ikke brokke sig over.

I øvrigt havde Finale også premiere i Finland på deres genrefilmfestival “Night Visions Film Festival”. Endnu en filmfestival, som Blockbuster er sponsor for.

Støt op om dansk gyserfilm og få en brutal oplevelse med “The Ringmaster”. Se Finale og døm selv, om den skulle have haft en chance i de danske biografer. Den utroligt høje produktionskvalitet kunne i hvert fald sagtens tåle at blive blæst op på det store lærred og ud gennem biografens højtalere.

FAKTA

VOD-premiere: 25. november 2020
Genre: Horror
Instruktør: Søren Juul Petersen
Manuskriptforfatter: Søren Juul Petersen, Steen Langstrup (bog)
Medvirkende: Anne Bergfelt, Karin Michelsen, Damon Younger, Kristoffer Fabricius, Mads Koudal, Kim Sønderholm, Gustav Scavenius

Hele nationen ligger øde hen. Alle ser finalen på TV. Der er ikke et øje på vejene. På en gammel landevej tæt ved grænsen til Tyskland ligger en lille tankstation, der selv på denne aften skal være bemandet, og i aften er det Agnes og Belinda, der har vagten. De to piger har intet til fælles og ønsker i realiteten bare, at aftenen skal gå hurtigt. Den småsnobbede psykologi-studerende Agnes regner med at kunne arbejde lidt på sit speciale under den stille aftenvagt, mens Belinda keder sig bravt og prøver at få kæresten Kennys opmærksomhed over mobilen. Men aftenen bliver langt fra så begivenhedsløs, som de to piger havde regnet med. For ingen kunder betyder ingen vidner.

Halloween-film får premiere i 2020

I 2020 fortalte Blumhouse, at de ville lave en ny Halloween-film. Nu er der nyt om premieredato og instruktør.

John Carpenter, der er tilknyttet som producent, har nu afsløret, at Michael Myers vender tilbage i de amerikanske biografer den 19. oktober 2020. Med andre ord, så skal vi kun vente til næste års Halloween på at få nyeste Halloween-film.

Og Jamie Lee Curtis vender tilbage som Laurie Strode, da filmen foregår efter de to første Halloween-film.

Det bliver David Gordon Green (Pineapple Express) og Danny McBride (This is the End), der skal lave filmen. De er begge med til at skrive manuskriptet, mens det bliver Green, der instruerer.

De er ellers mest kendt for deres komiske talent, så det er lidt overraskende. Og ja, det har naturligvis også skabt en del uro omkring, hvad de kan levere på horror-fronten.

McBride har dog allerede taget fat på denne bekymring med følgende udtalelse:

“David and I are thrilled to step outside of our comedic collaborations and dive into a dark and vicious horror. Nobody will be laughing.”

John Carpenter producerer og laver måske musikken

Du kan læse John Carpenters opdatering fra hans Facebook-side nedenfor:

You want to shake things up and bring back Halloween and make it rock again?

So here’s the announcement you’ve all been waiting for:

David Gordon Green and Danny McBride are joining the project to complete the creative team. David and Danny will write the script together and David will direct. I will continue in my executive producer role to consult and offer my advice and feedback as needed.

David and Danny both came to my office recently with Jason Blum and shared their vision for the new movie and…WOW. They get it. I think you’re gonna dig it. They blew me away.

I might even do the music. Maybe. It could be kind of cool.

And you’ll get to see it in theaters on October 19th, 2020.”

Vi kender endnu ikke noget til en eventuel dansk premiere-dato. Men mon ikke det bliver samtidig, hvis de beslutter at hive filmen til Danmark. Det er trods alt oplagt at vise den til Halloween.

Herfra skal vi nok holde jer opdateret med det nyeste omkring produktionen – og naturligvis også information om dansk udgivelse.

Glæder du dig til en ny Halloween-film og et gensyn med Michael Myers?

Horror Show – i all denne uhyggen ligger det store premier!

Hvorfor udsætter vi os frivilligt for, hvad der lader til at være en dybt ubehagelig oplevelse? Læs med – og se videoen fra TEDx. (Foto: Shutterstock)

«> Hvorfor udsætter vi os frivilligt for, hvad der lader til at være en dybt ubehagelig oplevelse? Læs med – og se videoen fra TEDx. (Foto: Shutterstock)

Hvorfor udsætter vi os frivilligt for, hvad der lader til at være en dybt ubehagelig oplevelse? Læs med – og se videoen fra TEDx. (Foto: Shutterstock)

Hvorfor udsætter vi os frivilligt for, hvad der lader til at være en dybt ubehagelig oplevelse? Læs med – og se videoen fra TEDx. (Foto: Shutterstock)

Forestil dig, at en antropolog fra en anden planet bliver sendt til Jorden for at dokumentere de mærkværdige tobenede pattedyrs adfærd.

  • «Horror-paradokset» er det paradoks, at vi opsøger underholdning, der vækker skræk og rædsel i os.
  • Hvorfor gør vi det? Horrorfilm ruster os mod frygt og forbereder os på skrækindjagende oplevelser.
  • Du kan også se en TEDx-talk med denne artikels forfatter om samme emne.

Antropolog-rumvæsenet ender ved et tilfælde i en biograf, der viser den seneste Hollywood-gyserfilm.

Nye kasinoer 2020:
  • CASINO-X
    CASINO-X

    1 plass! Enorme jackpotter!

  • JOY CASINO
    JOY CASINO

    2 plass i rangeringen

I biografens mørke sidder adskillige mennesker. De stirrer alle på et rektangulært område, hvor forskellige mønstre ændrer sig med stor hastighed.

De er tydeligvis meget ophidsede. Følelserne er i højeste gear, de ser sig nervøst omkring, det giver til tider et sæt i dem, og de afgiver højlydte advarselssignaler.

Til sidst bliver lyset tændt igen, og det rektangulære område mørklægges. Menneskene rejser sig og forlader salen, mens de sludrer og ler og lader til at have det hyggeligt.

Hvad i al verden er det, der sker?

Hvorfor udsætter mennesker sig frivilligt for, hvad der lader til at være en dybt ubehagelig oplevelse? Hvorfor reagerer de så stærkt på de forskellige mønstre, der viser sig på lærredet?

Vi udviklede os til at nyde at blive skræmt

Jeg er fascineret af horror-paradokset; det mærkværdige i at vi opsøger underholdning, der vækker skræk og rædsel i os.

Det er et emne, jeg undersøger i min seneste bog «Why Horror seduces» og min TEDx Talk «Lessons from a terrified horror reseacher», som du kan se her:

Se Mathias Clasens TEDx talk om horror fra tidligere i år med titlen: «Lessons from a terrified horror researcher» af Mathias Clasen/TEDxAarhus. (Video: TEDx Talks)

Det er noget, man blandt andet kan se i børnelege – gemmeleg er eksempelvis en simulering af interaktionen mellem rov- og byttedyr.

Barnet gemmer sig et sted, og den voksne forgiver at være en farlig trold eller et rovdyr, der truende knurrer, mens det leder efter barnet.

Legen giver barnet afgørende viden om, hvordan det skal undgå at blive fanget. Børn synes almindeligvis, at denne slags aktivitet er dybt tilfredsstillende, angiveligt fordi den leverer en tryg oplevelse af et potentielt katastrofalt scenarie.

Børnene nyder legen, og nydelse er evolutionens måde at motivere til adaptiv adfærd.

Dyr leger også

Det er ikke kun menneskebørn, der leger. Mange dyr har også udviklet sig, så de nyder leg, fordi det leverer afgørende oplevelser og lader dem udvikle adfærdsmæssige og psykologiske coping-strategier under trygge forhold.

Det kan vi blandt andet se, når killinger leger vildt og fanger, bider og kradser hinanden: De lærer dynamikken bag fysiske konfrontationer under trygge omstændigheder med minimale omkostninger og risici.

Det er helt klart mere trygt, end hvis de lærte det ved at prøve sig frem i forbindelse med fjendtlige konfrontationer i naturen.

Horror udnytter vores forsvarsmekanismer

Mange personer nyder horror, fordi de kan lege med de negative følelser og udvikle coping-strategier. Vi lærer, hvordan det føles at være rigtig bange, og vi lærer, hvordan vi håndterer de negative følelser.

Mennesket udviklede sig, så det fandt nydelse i situationer, der lader os opleve negative følelser i en tryg kontekst. Det er noget, man blandt andet kan se i børnelege som gemmelege og i vores forkærlighed for film, der skræmmer os fra vid og sans. (Foto: Shutterstock)

Men hvordan virker horror? Min forskning indikerer, at horror virker gennem en række primale biologiske forsvarsmekanismer – et system for håndteringen af frygt og angst udviklet i løbet af evolutionen.

Dette system blev udviklet for at beskytte os mod fare, og det findes også blandt andre dyr. Rotter, geder og murmeldyr udviser alle frygtsom adfærd. Det kan endda observeres blandt snegle og fluer.

Horror forædler coping-mekanismerne

Men mennesket er fantastisk fantasifuldt, og vi bruger vores veludviklede fantasi til at rejse til virtuelle farefulde verdener. Når vi læser en horrorhistorie eller ser horrorfilm, reagerer vi på de uhyggelige og rædselsvækkende situationer, vi ser.

Vi identificerer os med de fiktive personer, der står ansigt til ansigt med skrækindjagende trusler.

Vi føler afsky og væmmelse ved synet og beskrivelsen af døde og forrådnede zombier og rædsel ved et Lovecraftagtigt blækspruttemonster. Vi gennemlever en række følelser, i takt med at vi observerer og læser, og gennem disse oplevelser lærer vi noget om vores egen respons.

Horror leverer indsigt i både os selv og verdens dunkle sider. Gennem horror kan vi udvikle og forædle coping-strategier, der kan vise sig at være afgørende senere i livet.

Træn dit frygt-system

Denne artikel er en del af ForskerZonen, som er stedet, hvor forskerne selv kommer direkte til orde. Her skriver de om deres forskning og forskningsfelt, bringer relevant viden ind i den offentlige debat og formidler til et bredt publikum.

ForskerZonen er støttet af Lundbeckfonden.

Sagt med andre ord er der altså god grund til at se en horrorfilm i aften – også selvom du måske ikke er hardcore-fan.

Det er nok en meget god ide at starte med noget, som ikke er så rædselsvækkende, når du skal give dit frygt-system en workout.

Hvis du kan klare dig igennem en film uden at falde helt fra hinanden, vil du formentlig opleve en stærk følelse af beherskelse; en følelse af at du klarede sig igennem en negativ oplevelse.

Måske oplever du mareridt eller andre adfærdsforstyrrelser, men alting har sin pris.

Horrorfilm hjælper os med at håndtere vores frygt, og hvem ved, hvornår det kan få afgørende betydning?

Oversat af Stephanie Lammers-Clark. En engelsk version af denne artikel kan læses på vores internationale søstersite ScienceNordic her.

Nye kasinoer 2020:
  • CASINO-X
    CASINO-X

    1 plass! Enorme jackpotter!

  • JOY CASINO
    JOY CASINO

    2 plass i rangeringen

Hvilket casino du skal velge
Legg att eit svar

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: